Ytterligare information om EB-tidtabeller och -resor får du på tidtabellsöket på vår webbplats samt på det nationella servicenumret för Matkahuoltos Resetjänster: 0200 4000
Ett samtal till servicenumret kostar 1,99 € / min + lna.
Företagsservicenumret för pakettjänster är 020 710 5024 må-fre kl. 8-18. Pris för samtal från det fasta nätet är 8,28 c/samtal + 7,00 c/min och från mobilen 8,28 c/samtal + 17,00 cent/min.
EB:s biljetter säljs på alla ExpressBussar. Du kan också köpa biljetten på förhand på busstationen och på nätet på ExpressBus, och Matkahuoltos sidor. Gruppbiljetter får du från vår webshop eller busstationerna När man använder en personlig resebiljett måste passageraren kunna bevisa sin identitet. En passagerare som är berättigad till en rabatt på biljettpriset måste kunna bevisa sin rätt till rabatt (t.ex. studerande och pensionärer) vid betalning och också under resan om biljettkontrollanten ber om detta.
Man kan stiga på och av en ExpressBus på busstationer och hållplatser där det finns en särskild hållplatsskylt för snabbturer. Det bästa sättet att försäkra sig om att du är på rätt hållplats är att kontrollera hållplatslistan i vår webshop.
På snabbturhållplatserna måste passageraren ge ett klart stopptecken i god tid. När man stiger av bussen ska man ge stoppsignal till chauffören i tid. Passagerarna skall iaktta extra försiktighet på hållplatser och i deras närhet vid bussens ankomst.
Obs. Följande trafikidkares Tarkan Tiketti berättigar att stiga på enbart på den avgångsort som bestäms på biljetten: Länsilinjat Oy, Väinö Paunu Oy och Pekolan Liikenne Oy. Du ser uppgifterna för det bussföretag som trafikerar turen i samband med tidtabellsök.
Nätbiljett är en biljett som man köper i Matkahuoltos webshop. Nätextrabiljett är en biljett till extrapris som man köper i Matkahuoltos webshop. En Nätbiljett och en Nätextrabiljett kan köpas tidigast 32 dygn före avgången beroende på turen och senast 20 minuter före turens avgång. Det tidigaste och senaste köpögonblicket varierar turspecifikt och kan avvika från de maximi- och minimitider som angetts här. Ett köp i webshopen är bindande när köparen har betalat sitt köp. En Nätbiljett och en Nätextrabiljett kan inte ändras, bytas eller annulleras.
Vi transporterar cyklar mot extra avgift om utrymmet tillåter. Du säkerställer din cykels medtagande bäst genom att underrätta det trafikidkande företaget om den på förhand. Extra avgiften är 4 - 10 euro.
Med barnpasset kan en vuxen skicka ett barn tryggt på en resa. Pass får man på busstationer eller de kan ifyllas och skrivas ut direkt här. Ett barnpass har ett eget exemplar för ledsagaren, barnet och chauffören. På passet skrivs barnets namn och adress, avgångsplats och -tid, ledsagarens namn och telefonnummer, ankomstplats och -tid, mottagarens namn och telefonnummer samt bussens telefonnummer, om detta är möjligt. I destinationen ser chauffören till att barnet överlämnas på tillbörligt sätt till den person som nämnts i barnpasset.
På ExpressBussar är säkerhetsbält alltid obligatoriska när säten har sådana.
Alla passagerare och busspersonalen har rätt till en ostörd bussresa. Busspersonalen har rätt att avlägsna en störande person som fortsätter störningen trots busspersonalens förbud. Det önskas att passagerarna informerar chauffören om all vandalism på bussen. En passagerare som vandaliserat bussen är ersättningsskyldig för skadorna.
Rökning, även rökning av elcigaretter, är förbjuden under resan.
En passagerare får lyssna på sin egen radio eller musikspelare på ExpressBussar om detta inte stör medpassagerarna. Om bussens radio är på, stänger chauffören av radion om en enda passagerare så kräver. Användning av mobiltelefoner är tillåten på ExpressBussar om den inte stör medpassagerarna. Under körningen sköter chauffören endast nödvändiga arbetssamtal per telefon.
Det är tillåtet att äta reskost och dricka om man iakttar särskild renlighet, om detta inte uttryckligen förbjuds (t.ex. glass och grillprodukter). Förtäring av alkohol och andra rusmedel samt rökning - även rökning av elcigaretter - är alltid förbjuden på alla ExpressBussar.
Det rekommenderas att kunder son lider av åksjuka placeras i bussens främre del. Passageraren måste ersätta de städkostnader som illamåendet eventuellt orsakar.
På ExpressBussarna kan man läsa kundtidningar. De finns vanligtvis i bussens främre del. Därtill finns Expressi-tidningen i fickorna på ryggstöden. Tidningen kan man också ta med sig när man lämnar bussen.
Handbagaget följer med passageraren. Bagage, som inte ryms i passagerarens fotutrymme, lämnas i bagageutrymmet.
Passageraren kan transportera två resväskor eller kassar eller motsvarande bagage avgiftsfritt i bussens bagageutrymmen. För större varumängder och stora föremål har bussbolaget rätt att debitera transportavgift.
För att underlätta igenkännandet av bagaget önskas att passagerarna märker sitt bagage med namn- och adresslappar. Bräckligt bagage skall märkas på ett ändamålsenligt sätt och packas omsorgsfullt. Busspersonalen skall informeras om söndringsrisken.
Om transport av cyklar, skidpåsar och annat större bagage bör frågas på förhand så att transportutrymme kan reserveras för dem. Om de inte ryms i lastutrymmet för den buss som passageraren använder kan de transporteras som frakt på en annan busstur.
Små djur, som kan transporteras i bur, korg o.d. och kan placeras i det egna fotutrymmet, transporteras i regel avgiftsfritt. För större hundar debiteras vanligtvis en tilläggsavgift.
Djur får inte placeras på sätena eller hållas okopplade. Djur kan enbart transporteras med en ledsagare. Olika bussföretag har lite olika praxis för djurtransporter, varför man bör fråga företaget om dessa på förhand.
Om både en allergiker och ett djur stiger på samma buss, försöker man placera den ena i bussens främre del och den andra i den bakre delen. Huvudregeln är då att den som har stigit på bussen först har företräde. För ledarhundar och assistenthundar debiteras ingen extra avgift och medpassagerarna kan inte hindra dessa att stiga på bussen.
Oanvända delar av de biljetter som köpts på bussen för en enkelresa eller en tur-och-retur-resa återbetalas vanligtvis inte.
Vid återlösen av biljetter debiteras gällande expeditionsavgift. Vid återlösen av delvis använd turreturbiljett avdras den givna rabatten. Återlösen måste göras inom en månad efter att biljetten slutat gälla.
Matkahuoltos kort, på vilka biljettprodukterna laddas, är avgiftsbelagda. Kortavgiften återbetalas inte till kunden. Vid återlösen av en biljettprodukt på kortet debiterar Matkahuolto gällande expeditionsavgift.
Årsbiljetter återlöses så att värdet på varje resa på årsbiljetten räknas vara det orabatterade engångspriset. Summan på de använda resorna avdras från biljettens betalade totalpris. Den eventuella differensen återbetalas till kunden. Årsbiljetten gäller ett år från köpdagen.
Återlösen måste göras inom en månad efter att biljetten slutat gälla. För de oanvända resorna på årsbiljetten får man ingen kreditering efter detta. Om man ändå köper mer reserätt på kortet under giltighetstiden, fortsätter reserätten för eventuella oanvända resor (i samband med en prisförhöjning, vid laddning av kortet, får det finnas högst fyra resor kvar). Årsbiljettens giltighetstid syns på köpverifikatet. Biljettprodukternas giltighetstid kan kontrolleras på Matkahuoltos verksamhetsställen eller på bussen.
Kortet skall förvaras omsorgsfullt helst i sitt eget fodral så att det inte utsätts för nedsmutsning, skråmor eller vikning. Matkahuolto ansvarar inte för kostnader som orsakas av kortets försvinnande eller dess vårdslösa hantering.
Nätbiljett är en biljett som man köper i Matkahuoltos webshop. Nätextrabiljett är en biljett till extrapris som man köper i Matkahuoltos webshop. En Nätbiljett och en Nätextrabiljett kan köpas tidigast 32 dygn före avgången beroende på turen och senast 20 minuter före turens avgång. Det tidigaste och senaste köpögonblicket varierar turspecifikt och kan avvika från de maximi- och minimitider som angetts här. Ett köp i webshopen är bindande när köparen har betalat sitt köp. En Nätbiljett och en Nätextrabiljett kan inte ändras, bytas eller annulleras.
Intressant läsning är en del av en bekväm resa. ExpressBus ger ut en kundtidning som man kan läsa på bussen eller ta med sig hem.
Ladda ned Expressis mediakort 2016 (pdf) här.
Med barnpasset kan en vuxen skicka ett barn tryggt på en resa. Passet fås på busstationer eller det kan fyllas i och skrivas ut i tre exemplar direkt här nedan.
Barnpass
Ett barnpass har ett eget exemplar för ledsagaren, barnet och chauffören. På passet skrivs barnets namn och adress, avgångsplats och -tid, ledsagarens namn och telefonnummer, ankomstplats och -tid, mottagarens namn och telefonnummer samt bussens telefonnummer, om detta är möjligt.
I destinationen ser chauffören till att barnet överlämnas på tillbörligt sätt till den person som nämnts i barnpasset.
Gick det utmärkt, och du vill skicka rosor till oss? Eller dök det upp problem om vilka du vill berätta för oss? Kanske du har en idé som skulle göra bussresandet aningen bekvämare?
Berätta för oss, vi vill veta.