Asiakaspalvelu

Lisätietoja EB-aikatauluista ja -matkoista saa sivuillamme olevasta aikatauluhausta sekä Matkahuollon Matkapalvelujen valtakunnallisesta palvelunumerosta:
0200 4000
Palvelunumeron hinta on 1,99 € / min + pvm.

Pakettipalvelujen yrityspalvelunumero on
020 710 5024
ma-pe klo 8-18. Puhelun hinta kiinteästä verkosta on 8,28 snt/puhelu + 7,00 snt/min ja matkapuhelimesta 8,28 snt/puhelu + 17,00 snt/min.

ExpressBussin yhteystiedot:
Lauttasaarentie 8, 00200 HELSINKI
puhelin 020 710 5000, vaihde (klo 8.00 - 16.00)
fax 020 710 5484

Tuotepäällikkö Peter Ulmanen
etunimi.sukunimi@expressbus.fi

Ohjeita

EB:n matkalippuja myydään kaikissa ExpressBusseissa. Lipun voit myös ostaa etukäteen linja-autoasemalta ja netistä ExpressBussin sekä Matkahuollon sivuilta. Ryhmälippuja saat verkkokaupastamme tai linja-autoasemilta. Henkilökohtaista matkalippua käytettäessä on matkustajan kyettävä todistamaan henkilöllisyytensä. Matkustajan, jolla on oikeus saada alennusta lipun hinnasta, tulee voida osoittaa alennusoikeutensa (esim. opiskelijat ja eläkeläiset) matkaa maksaessaan ja myös matkan aikana lipuntarkastajan tätä pyytäessä.

ExpressBussiin voi nousta ja siitä voi poistua linja-autoasemilla ja pysäkeillä, joilla on erillinen pikavuoropysäkkimerkki. Paras tapa varmistaa, oletko oikealla pysäkillä, on katsoa verkkokauppamme pysäkkilistaus.

Pikavuoropysäkeillä matkustajan on hyvissä ajoin annettava selkeä pysäytysmerkki. Poistuttaessa bussista on pysäytysmerkki annettava kuljettajalle riittävän ajoissa. Matkustajien tulee noudattaa erityistä varovaisuutta bussipysäkeillä ja niiden läheisyydessä bussin sinne saapuessa.

Huom. Seuraavien liikennöitsijöiden Tarkan Tiketit oikeuttavat nousemaan kyytiin vain lipussa määritellyssä lähtöpaikassa: Länsilinjat Oy, Väinö Paunu Oy ja Pekolan Liikenne Oy. Vuoroa liikennöivän bussiyrityksen tiedot näet aikatauluhaun yhteydessä.

Nettilippu on Matkahuollon verkkokaupasta ostettava lippu. Nettitarjouslippu on Matkahuollon verkkokaupasta ostettava tarjoushintainen lippu. Nettilipun ja Nettitarjouslipun voi ostaa vuorosta riippuen aikaisintaan 32 päivää ennen vuoron lähtöä ja viimeistään 20 minuuttia ennen vuoron lähtöä. Aikaisin ja myöhäisin ostohetki vaihtelevat vuorokohtaisesti ja voivat poiketa tässä esitetyistä enimmäis- ja vähimmäisajasta. Verkkokaupassa tehty ostos on sitova lipun ostajan maksettua ostoksensa. Nettilippua tai Nettitarjouslippua ei voi muuttaa, vaihtaa eikä peruuttaa.

Kuljetamme polkupyöriä lisämaksua vastaan tilan sallimissa rajoissa. Varmistat pyöräsi pääsemisen samaan bussiin parhaiten ilmoittamalla etukäteen vuoroa liikennöivälle yhtiölle. Lisämaksu on 4 - 10 euroa.

Lapsipassin avulla aikuinen voi lähettää lapsen turvallisesti yksin matkaan. Passeja saa linja-autoasemilta tai täyttää ja tulostaa suoraan tästä. Lapsipassissa on oma kappaleensa, saattajalle, lapselle ja autonkuljettajalle. Passiin laitetaan lapsen nimi ja osoite, lähtöpaikka ja -aika, saattajan nimi ja puhelinnumero, saapumispaikka ja -aika, vastaanottajan nimi sekä puhelinnumero ja bussin puhelinnumero, mikäli se on mahdollista. Perillä kuljettaja pitää huolta, että lapsi luovutetaan asianmukaisesti lapsipassissa mainitulle henkilölle.

ExpressBusseissa on turvavöiden käyttöpakko aina, kun istuinpaikalla sellaiset ovat.

Kaikilla matkustajilla ja autohenkilökunnalla on oikeus häiriöttömään bussimatkaan. Autohenkilökunnalla on oikeus poistaa bussista häirikkö, joka henkilökunnan kiellosta huolimatta jatkaa häirintää. Matkustajien toivotaan informoivan kuljettajaa kaikesta bussissa tapahtuvasta ja havaitsemastaan ilkivallasta. Matkustaja on korvausvelvollinen bussissa aiheuttamastaan ilkivallasta.

Tupakointi, myös sähkötupakan polttaminen, on matkan aikana kiellettyä.

Matkustajan omaa radiota tai musiikkisoitinta saa ExpressBusseissa kuunnella niin, ettei se häiritse kanssamatkustajia. Jos bussin radio on päällä, kuljettaja sulkee sen yhdenkin matkustajan sitä vaatiessa. Matkapuhelimen käyttö on ExpressBusseissa sallittua siten, että se ei häiritse kanssamatkustajia. Kuljettaja hoitaa ajon aikana vain välttämättömät työpuhelut.

Matkaeväiden syöminen ja juominen on sallittua erityistä siisteyttä noudattaen, ellei sitä erikseen kielletä (esim. jäätelö ja grillituotteet). Alkoholin ja muiden päihdyttävien aineiden käyttö sekä tupakointi - myös sähkötupakan polttaminen - on kaikissa ExpressBusseissa aina kielletty.

Matkapahoinvoinnille alttiiden asiakkaiden suositellaan sijoittuvan bussin etuosaan. Matkustajan on korvattava pahoinvoinnista mahdollisesti aiheutuvat siivouskulut.

ExpressBusseissa on luettavissa asiakaslehtiä. Ne löytyvät yleensä bussin etuosasta. Lisäksi selkänojien taskuissa on Expressi-lehti, minkä voi ottaa myös mukaansa bussista lähdettäessä.

Käsimatkatavarat kulkevat matkustajan mukana. Matkatavarat, jotka eivät mahdu matkustajan jalkatilaan, jätetään tavaratilaan.

Matkustaja saa kuljettaa maksutta mukanaan bussin tavaratiloissa kahta matkalaukkua tai kassia tai niitä vastaavaa matkatavaraa. Isommista tavaramääristä ja suurista tavaroista bussiyhtiöllä on oikeus periä kuljetusmaksu.

Matkatavaroiden tunnistettavuuden helpottamiseksi matkustajien toivotaan merkitsevän omat tavaransa nimi- ja osoitelapuilla. Helposti särkyvä matkatavara tulee merkitä asianmukaisesti, pakata huolellisesti ja ilmoittaa särkyvyysvaarasta autohenkilökunnalle.

Polkupyörien, suksipussien ja muiden isompien matkatavaroiden kuljettamisesta on syytä tiedustella etukäteen sen vuoksi, että niille voidaan varata kuljetustila. Mikäli ne eivät mahdu matkustajan käyttämän bussin tavaratilaan, voidaan ne kuljettaa rahtina eri bussivuorolla.

Pienet, häkissä, korissa, tms. kuljetettavat eläimet, jotka voidaan sijoittaa omaan jalkatilaan, kuljetetaan pääsääntöisesti ilmaiseksi. Isommista koirista peritään yleensä lisämaksu.

Eläimiä ei saa sijoittaa istuimille eikä niitä saa pitää vapaana. Eläimiä voidaan kuljettaa vain saattajan kanssa. Eläinten kuljetuksessa eri bussiyrityksillä on hieman erilaisia käytäntöjä, ja siksi niistä kannattaa kysyä yritykseltä etukäteen.

Mikäli samaan bussiin nousee sekä allergikko että eläin, pyritään toinen sijoittamaan bussin etuosaan ja toinen taakse. Pääsääntö on tuolloin se, että ensin bussiin noussut on etuoikeutetussa asemassa. Opas- ja avustajakoirista ei peritä lisämaksua ja kanssamatkustajat eivät voi estää näitä nousemasta bussiin.

Usein kysyttyä

Varaukset ja liput

Miksi ostaisin menopaluulipun? Ostamalla samalla lipun molempiin suuntiin saat 10 prosentin alennuksen aikuisen normaalista menolipun hinnasta. Paluulippu on myös joustava, voit käyttää sen 30 päivän sisällä menosta. Menopaluulippuja myydään yli 60 kilometrin matkoille. Menopaluulipun voit ostaa ExpressBussin kuljettajalta (ei Turku-Helsinki -reitillä) tai linja-autoasemalta. Verkkokaupastamme ostetusta lipusta saat alennuksen, mutta paluulippu ei ole joustava.
Mitä lippuja voin ostaa suoraan bussista? Bussissa myydään normaalihintaisia menolippuja, menopaluulippuja (ei Turku-Helsinki -reitillä), sekä alennuslippuja. Ryhmä- ja perhelippuja (25 prosentin alennus) ei myydä bussista, ne tulee ostaa linja-autoasemalta. Matkahuollon matkakortteja et bussista voi ostaa, mutta CityCity-lipun pystyy lataamaan bussissa. Kaikki matkakortit voi ostaa ja ladata Matkahuollon toimipisteestä.
Mitkä maksuvälineet käyvät bussissa? Bussissa voit maksaa käteisellä, pankki- tai luottokortilla. Myös Electron-kortit käyvät nykyään busseissa, samoin etämaksaminen. Voit maksaa matkasi myös matkakorteilla: Vuosikortilla, liikematkakortilla, Matkahuollon Bussipassilla tai City-City- lipulla.

Tarjoukset ja alennetut hinnat

Miten Tarkan Tiketin hinta määräytyy? Tarkan Tiketti on erikoishintainen lippu, joita on tarjolla aina tietty määrä valituille vuoroille. Ensimmäiset liput ovat aina halvimpia, ja bussin täyttyessä hinta nousee. Tarkat Tiketit kannattaakin varata ajoissa. Tarkan Tiketin alin hinta on 2 €. Me emme peri varaus- tai toimitusmaksuja.
Olen eläkeläinen, pääsenkö bussissa halvemmalla? Kyllä pääset. Saat 30 prosenttia alennusta normaalista menolipun hinnasta, kun yhdensuuntainen matka on vähintään 60 kilometriä. Alennukseen ovat oikeutettuja kaikki 65 vuotta täyttäneet esittämällä kuvallisen henkilötodistuksen. Alennus myönnetään myös esittämällä kuvallinen Kela-kortti, jossa on merkintä ”eläkkeensaaja” sekä Matkahuollon, VR:n tai Finnairin liikemerkki. Myös Kela-kortti tai Matkahuollon oma eläkeläiskortti oikeuttavat alennukseen. Alennukseen oikeuttavan lipun voi ostaa bussista tai linja-autoasemalta.
Onko teillä alennuslippuja lapsille ja nuorille? Kyllä. Kaksi alle 4-vuotiasta lasta matkustaa ilmaiseksi 12 vuotta täyttäneen maksavan matkustajan kanssa. 4–11 -vuotias lapsi saa matkasta 50 prosentin alennuksen aikuisten normaalista menolipun hinnasta matkan pituudesta riippumatta. 12–16 -vuotias saa 50 prosentin alennuksen aikuisten normaalista menolipun hinnasta, kun yhdensuuntainen matka on vähintään 60 kilometriä. Alennus myönnetään matkustajan osoittaessa ikänsä henkilötodistuksella. Alennukseen oikeuttavan lipun voi ostaa bussista tai linja-autoasemalta.
Onko teillä alennuslippuja opiskelijoille? Kyllä. Alennus on 50 prosenttia aikuisten normaalista menolipun hinnasta, kun yhdensuuntainen matka on vähintään 60 kilometriä. Alennus myönnetään esittämällä Matkahuollon ja VR:n yhteinen opiskelijakortti tai Matkahuollon liikemerkillä varustettu opiskelijajärjestön kortti. Opiskelija voi hankkia Matkahuollon ja VR:n yhteisen opiskelijakortin Matkahuollon toimipaikoista sekä lippuja myyviltä Matkahuolto-asiamiehiltä. Kortin saa myös VR:n lipunmyynneistä. Alennukseen oikeuttavan matkalipun voi ostaa bussista tai linja-autoasemalta.

Bussipysäkit ja reitit

Lupaatte istumapaikan kaikille. Miksi bussissa sitten joutuu seisomaan? Pyrimme ennakoimaan tarvittavaa kalustomäärää historiatietojen perusteella ja tilaamaan valmiiksi enemmän busseja reiteille, niinä ajankohtina, jolloin tiedämme matkustajia olevan paljon liikkeellä. Tilaamme lisäkalustoa lähtöasemalla, jos linja-auto on täynnä. Valitettavasti lisäkalustoa ei ole aina saatavilla - näin käy erityisesti lomien aikana, jolloin pääosa kuljettajistammekin on ansaitulla vapaalla. Jos joudut seisomaan bussissa, lähetä siitä palautetta meille.
Miten vaihdan bussia? Jos olet ostanut lipun, johon sisältyy vaihto, takaamme sen onnistumisen. Kun kuljettaja tietää, että sinun tulee ehtiä toiseen ExpressBussiin, hän on tarvittaessa yhteydessä sen kuljettajaan, jotta bussi odottaa.
Ajavatko ExpressBussit Helsinki-Vantaan lentoasemalle? Kyllä. ExpressBus tarjoaa päivittäin yli 100 vuoroa Helsinki-Vantaan lentokentälle. Löydät ne etsimällä lippukaupassamme vuoroja, joiden määräpäänä on Helsinki-Vantaan lentoasema.
Ajavatko ExpressBussit Turun ja Helsingin satamiin? Kyllä. ExpressBussilla on hyvät yhteydet niin Turun satamaan kuin Helsingin satamiin (Katajanokan terminaali, Länsiterminaali ja Olympiaterminaali). Täten sinun ei tarvitse kävellä kaupungin lävitse tai ottaa taksia päästäksesi perille.

Matkatavarat

Voinko ottaa mukaan polkupyörän? Kyllä, mutta kuljetamme niitä vain tilan sallimissa rajoissa. Varmin tapa saada pyörä mukaasi on ilmoittaa siitä reittiä liikennöivälle yhtiölle etukäteen. Polkupyörän kuljettamisesta peritään yhtiökohtainen lisämaksu, 4 - 10 euroa.
Monta matkatavaraa minulla saa olla? Voit ottaa mukaan ilman lisämaksua jalkatilaan mahtuvat käsimatkatavarasi ja kaksi matkalaukkua tai kassia tai vastaavaa matkatavaraa. Isommista tavaramääristä ja suurista tavaroita sinulta voidaan periä kuljetusmaksu. Muistathan merkitä matkatavarasi nimi- ja osoitelapulla!
Matkatavarani rikkoutuivat / hävisivät matkan aikana. Korvaatteko ne? Matkatavaroille matkan aikana tapahtuvat rikkoontumiset tai häviämiset käsitellään yleensä tapauskohtaisesti. Mikäli matkustaja on itse laittanut matkatavaran tavaratilaan, ei sitä ongelmatilanteessa yleensä korvata. Useilla yrityksillä on tietty enimmäiskorvaus (esim. 20 €/kilo), mitä enempää ei korvata. Yritykset suosittelevat matkatavaravakuutuksen ottamista ongelmatilanteita varten. Särkyvät matkatavarat tulee pakata huolellisesti, merkitä selkeästi särkyviksi ja niistä tulee mainita erikseen kuljettajalle ennen kuin hän nostaa ne linja-autoon.

Matkan aikana

Saako matkan aikana polttaa sähkötupakkaa? Tupakointi matkan aikana on kielletty ja tämä kielto kattaa myös sähkötupakan polttamisen.

Myöhästymistapaukset

Bussi oli myöhässä ja myöhästyin tapaamisesta. Korvaatteko kuluni? Matkustajan on varauduttava siihen, että vaikeat keliolosuhteet ja mahdolliset ruuhkat saattavat pidentää aikataulun mukaista matka-aikaa. Matkustettaessa lentoasemalle tai satamaan, tai jos matkalla on muita tärkeitä jatkoyhteyksiä, tulee matkustajan valita riittävän aikainen vuoro ehtiäkseen seuraavaan kulkuneuvoon.

Matkustajia pyydetään ottamaan huomioon, että juhlapyhinä ajetaan poikkeavien aikataulujen mukaan.

Matkustajan on otettava yhteyttä ensitilassa bussiyritykseen, jos bussivuoron mahdollinen myöhästyminen tai peruuntuminen uhkaa aiheuttaa ylimääräisiä matkakustannuksia. Bussiyritys ei vastaa lisävahingosta, jonka matkustaja omalla toiminnallaan olisi kohtuudella voinut välttää. Vuoron myöhästymisestä tai peruuntumisesta mahdollisesti aiheutuvat korvaukset käsitellään ja ratkaistaan aina tapauskohtaisesti.

Bussiyritys ei ole korvausvelvollinen matkustajalle aiheutuvista kuluista, mikäli vuoron myöhästyminen tai peruuntuminen johtuu bussiyrityksestä riippumattomasta ylivoimaisesta esteestä.

Kuljettajalla ei ole oikeutta maksaa matkustajille vaadittuja korvauksia bussissa. Matkan keskeytyessä esim. bussissa ilmenneen teknisen vian vuoksi kuljettaja tiedottaa korvaavista yhteysvuoroista, jotka pyritään järjestämään ensisijaisesti bussiyhteyksinä.

Matkan aikana sattuvista ongelmista ja mahdollisista korvausvaatimuksista neuvottelevat matkustaja ja ao. vuoroa ajanut bussiyritys, ei ExpressBus markkinointiyhteenliittymä. ExpressBus auttaa tarvittaessa oikean yrityksen yhteystietojen etsimisessä.
Olen bussissa ja minusta tuntuu siltä, että vaikka tällä vuorolla pitäisi normaalitilanteessa ehtiä hyvin lentokentälle, tulen myöhästymään lennoltani. Mitä teen? Kerro tilanteestasi kuljettajalle heti, kun vähänkin epäilet ehtimistäsi, ja hän auttaa sinua asian kanssa.
Olin myöhässä bussista ja minulta jäi lippu käyttämättä. Lunastatteko sen takaisin? Lippuja vuoroihimme myy Matkahuolto toimipisteissään ja käytämme myös heidän verkkokauppaansa. Näistä syistä noudatamme heidän ehtojansa. Pääsääntöisesti verkosta ostettuja lippuja ei korvata ja toimipisteestä ostetut voidaan lunastaa takaisin. Lue tarkemmin: www.matkahuolto.fi/fi/aikataulut-ja-liput/ohjeet-ja-ehdot/takaisinlunastusehdot

Eläinten kuljetus

Voinko ottaa lemmikin mukaan matkalle? Kyllä voit! Pienet, häkissä, korissa, tms. kuljetettavat eläimet, jotka voidaan sijoittaa omaan jalkatilaan, kuljetetaan pääsääntöisesti ilmaiseksi. Isommista koirista peritään yleensä lisämaksu. Lue lisää ohjeista.
Mitä lemmikin kuljettaminen maksaa? Jos lemmikkisi kulkee kuljetuslaatikossa jalkatilassasi, emme peri eri maksua siitä. Isommista lemmikeistä liikennöitsijät perivät liikennöitsijäkohtaisen hinnan.
En voi matkustaa bussissa, jossa on lemmikkieläin. Nyt bussiin nousi matkustaja koiran kanssa. Mitä minä voin tehdä? Tässä tilanteessa ensiksi linja-autoon noussut on etusijalla. Ilmoita asiasta kuljettajalle. Ensisijaisesti sijoittaisimme teidät bussin eri osiin, mutta jos tämä ei ole allergiasi vakavuuden takia mahdollista, niin lemmikin kanssa matkustaja poistetaan bussista, jos lemmikki ei ole opaskoira.
Minulla on lemmikki ja bussiin noussut allergikko vaatii lemmikkiäni poistettavaksi. Tuleeko minun poistua bussista? Ei. Ensiksi tullut on etusijalla. Ensisijaisesti allergikolle ehdotetaan paikkaa linja-auton toisessa osassa, mutta jos hänelle tämä ei käy, allergikko joutuu odottamaan seuraavaa vuoroa.
Minulla on opas/avustajakoira. Mitä sen kuljettaminen maksaa? Ei mitään. Opaskoirat kulkevat aina ilmaiseksi, eivätkä muut matkustajat voi vaatia sitä poistettavaksi bussista.

Takaisinlunastus

Bussista yhdensuuntaiselle matkalle tai menopaluumatkalle ostettujen matkalippujen käyttämättä jääneistä osuuksista ei yleensä suoriteta takaisinmaksua.

Linja-autoasemalta ostetut liput lunastetaan takaisin alla mainituin ehdoin

Matkalippuja takaisin lunastettaessa peritään voimassaoleva toimituspalkkio. Osittain käytettyä meno-paluulippua takaisin lunastettaessa vähennetään annettu alennus. Takaisinlunastus on suoritettava kuukauden sisällä lipun voimassaolon päättymisestä.

Matkahuollon kortit, joihin lipputuotteet ladataan, ovat maksullisia. Korttimaksua ei palauteta asiakkaalle. Kortilla olevan lipputuotteen takaisinlunastuksen yhteydessä Matkahuolto perii voimassaolevan toimituspalkkion.

Vuosiliput lunastetaan takaisin siten, että jokaisen vuosilipun matkan arvoksi lasketaan alentamaton kertahinta. Käytettyjen matkojen yhteenlaskettu summa vähennetään maksetusta lipun kokonaishinnasta. Mahdollinen erotus maksetaan takaisin asiakkaalle. Vuosilippu on voimassa yhden vuoden ostopäivästä lukien.

Vuosilipun takaisinlunastus on suoritettava kuukauden sisällä lipun voimassaoloajan päättymisestä. Vuosilipun käyttämättömistä matkoista ei saa hyvitystä tämän jälkeen. Jos kuitenkin voimassaoloaikana ostetaan korttiin lisää matkustusoikeutta, jatkuu vielä mahdollisten käyttämättömien matkojen matkustusoikeus (hinnankorotuksen yhteydessä, korttia ladattaessa, matkoja saa olla jäljellä enintään neljä). Vuosilipun voimassaoloaika näkyy myyntitositteesta. Lipputuotteiden voimassaoloajan voi tarkistaa Matkahuollon toimipaikoissa tai bussissa.

Korttia on säilytettävä huolellisesti mieluiten omassa kotelossaan siten, ettei se joudu alttiiksi likaantumiselle, naarmuuntumiselle tai taittamiselle. Matkahuolto ei vastaa kuluista, jotka aiheutuvat kortin katoamisesta tai huolimattomasta käsittelystä.

Nettilippu ja Nettitarjouslippu

Nettilippu on Matkahuollon verkkokaupasta ostettava lippu. Nettitarjouslippu on Matkahuollon verkkokaupasta ostettava tarjoushintainen lippu. Nettilipun ja Nettitarjouslipun voi ostaa vuorosta riippuen aikaisintaan 32 päivää ennen vuoron lähtöä ja viimeistään 20 minuuttia ennen vuoron lähtöä. Aikaisin ja myöhäisin ostohetki vaihtelevat vuorokohtaisesti ja voivat poiketa tässä esitetyistä enimmäis- ja vähimmäisajasta. Verkkokaupassa tehty ostos on sitova lipun ostajan maksettua ostoksensa. Nettilippua tai Nettitarjouslippua ei voi muuttaa, vaihtaa eikä peruuttaa.

Expressi-lehti

Expressi-asiakaslehti on luettavana joka bussissa

Mukavaan matkaan kuuluu mielenkiintoinen luettava. ExpressBus julkaisee asiakaslehteä, jota voi lukea bussissa tai ottaa mukaan kotiin luettavaksi.

Lataa tästä Expressin mediakortti 2016 (pdf).

Lapsipassi

Lapsipassin avulla aikuinen voi lähettää lapsen turvallisesti yksin matkaan. Passin saa linja-autoasemilta tai sen voi täyttää ja tulostaa kolmena kappaleena suoraan tästä alta.

Lapsipassi

Lapsesi turvallisuus on meille tärkeää. Siksi Lapsipassi on pääsääntöisesti tarkoitettu linja-automatkoille, joissa ei ole bussin vaihtoa. Näin siksi, että voimme varmistaa lapsen matkan jatkuvan turvallisesti ilman odottelua. Jos matkaan sisältyy bussivaihto, on aina saattajan vastuulla varmistaa, että Lapsipassia voidaan käyttää kyseisellä vuorolla. Tiedon saa vuoroa liikennöivältä yritykseltä.

Lapsipassissa on oma kappaleensa saattajalle, lapselle ja linja-autonkuljettajalle. Passiin täytetään lapsen nimi ja kotiosoite, lähtöpaikka ja –aika, saattajan nimi ja puhelinnumero, saapumispaikka ja –aika, vastaanottajan nimi sekä puhelinnumero ja bussin puhelinnumero, mikäli se on mahdollista. Lapsipassin lisäksi lapsi tarvitsee matkalipun.

Perillä kuljettaja pitää huolta, että lapsi luovutetaan asianmukaisesti lapsipassissa mainitulle henkilölle.

Anna palautetta

Menikö erinomaisesti ja haluat lähettää meille ruusuja? Vai tuliko eteen ongelmia tai huomioita, joista haluat kertoa meille? Ehkä sinulla on idea, joka tekisi bussimatkailusta astetta mukavampaa?

Kerro meille, me haluamme tietää.